Portugal: Praia Grande ja Cabo da Roca

Matkablogini kertoo Välimeren ja Punaisenmeren maista ja rannoista. Tässä yksi poikkeus – Portugal sijaitsee upean Atlantin rannikolla.

HÄÄMATKA ATLANTILLE

Waiting for the taxi to the airport.jpg

Päätimme tehdä häämatkamme länteen. Välimeri on ihana, mutta nyt halusimme mennä katsomaan suurta Atlanttia.

Surffailimme netissä etsien hotellia rauhalliselta alueelta mahdollisimman läheltä Atlanttia. Kysyin vinkkejä kollegaltani Portugalissa.

Vertailimme muutamia eri hotelleja ja päädyimme lopuksi merenrantahotelli Arribakseen Praia Granden alueella, Atlantin upeiden tyrskyjen vieressä. Suuren ja suositun hiekkarannan lisäksi hotellilla on valtava uima-allas. Se on sata metriä pitkä!

Hotel pool and the PG beach.jpg

Praia Grande on Portugalin rannoista parhaimpia ja sijaitsee noin 30 kilometriä vilkkaimpien turistialueiden ulkopuolella. Se on juuri mistä pidämme. Haluamme mahdollisuuden tavata paikallisia ihmisiä turistien sijaan.

Praia Grande sijaitsee noin 50 kilometriä Lissabonin lentokentältä länteen. Autokartan mukaan ajomatka on suora ja helppo. Optimisti kun olen, arvioin ajomatkan puoleentoista tuntiin. Kuinka väärässä olinkaan.

Matka lentokentältä hotellille sujui hyvin, kunnes päädyimme yön pimeydessä pikkuiseen, kartan ulkopuolella olevaan, kaupunkiin, jossa ei näkynyt tienviittoja mihinkään suuntaan. Kaupunki oli Sao Pedro De Penaferrim. Tämä selvisi seuraavana päivänä, kun saimme alueen kartan hotellilta. Onneksi löysimme pienen baarin, jossa kävin pyytämässä ajo-ohjeita. En puhu portugalia. Baarinomistajat eivät puhuneet kuin portugalia. Mutta, niin kuin aina, mukavien ihmisten kanssa onnistuu mikä vain, jopa ilman yhteistä kieltä. Onnistuin saamaan ajo-ohjeet rannikolle.

Olin opetellut bom dia (hyvää huomenta), fala ingles (puhutteko englantia), sim (kyllä), nao (ei) ja onde e (missä on). Näillä alkeilla ei vielä pötkitä pitkälle.

MAAILMAN MAUKKAIN LEIPÄ

Koska olimme syöneet viimeksi monta tuntia sitten, hyvin pienen lentoaterian, päätin hankkia baarista purtavaa. Osoitin leipää, juustoja ja kinkkuja. Meille tehtiin valtavat leivät. Kylmän virvokkeen kanssa purtava meni nopeasti tuulensuojaan. Söimme säkkipimeässä puolen kilometrin päässä baarista, ajotien reunalla, sammalen peittämän ikivanhan muurin vieressä. Mieheni sanoi leivän olevan parasta mitä hän on ikinä syönyt. Kun on nälkä, jopa juusto-kinkkuleipä voi olla gourmet aterian makuinen.

COLARES

Suuntasimme pimeässä mutkikasta kapeaa tietä eteenpäin. Saavuimme Colaresin kaupunkiin. Mieheni avasi ikkunan. Haistoimme meren suolaisen tuoksun. Tiesimme, että nyt olemme vihdoin perillä. Olimme väsyneitä, mutta onnellisia.

Colaresin alueen rannoilla on uskomattoman kauniita paikkoja.

Azenhas do Mar along the coast of Colares

PRAIA GRANDE

Praia Grande on nimensä veroinen. Ranta on todella suuri. Sen eteläisellä puolella nousee korkeuksiin valtava kallioseinä. Itäisellä puolella on vehreää kukkulaa. Lännessä on valtameri.

Kun Atlantin näkee ensimmäisen kerran päivänvalossa, menee kyllä sanattomaksi. Aivan uskomaton näky.

Kun Atlantissa ui ensimmäisen kerran, ja aallot keinuttavat vartaloa kuin kevyttä oksaa, syntyy onnellinen olo. Atlantin vesi on viileää ja virkistävää.

Pääset Praia Grandelle myös ilman autoa. Ota bussi lentokentältä (Aerobus 1) Entrecamposin asemalle. Sieltä pääset jatkamaan junalla Sintraan. Vaihda Sintrassa bussiin, joka vie sinut Praia Grandeen.

Atlantic Ocean_1.jpg

CABO DA ROCA

Cabo da Roca Portugal.jpg

Lyhyen ajomatkan päässä hotelliltamme on Manner-Euroopan läntisin piste. Halusimme nähdä sen. Rooman valtakunnan aikana niemen nimi oli Promontorium Magnum.

Cabo da Roca from the sea

Seutu on erittäin kaunista. Lännessä siintää valtava Atlantti ja muissa suunnissa on kaunista maaseutua sekä pieniä, vanhoja kyliä. Saavuimme näköalapaikalle ja parkkeerasimme automme tilavalle parkkialueelle. Maisemat olivat upeat.

Cabo da Roca from land
Rantakalliot ovat jopa sata metriä korkeita. En ollut ennen seissyt ja ihaillut Atlanttia sadan metrin korkeudesta ja tuntenut raikkaan tuulen puhaltavan suunnasta jos toisesta. Kalliorinteen ja polun välissä on vanha puinen aita. Kannattaa pysyä sen sisäpuolella. Rinteen kiviset reunat eivät välttämättä kannata ihmistä.

Putoaminen sadan metrin korkeudesta voi olla kohtalokasta.
Päätin kuitenkin kurottautua aidan toiselle puolelle pikaisesti, napatakseni kuvan.

Cabo da Rocan reuna

Suosittelen käymään Cabo Da Rocassa. Alueella on pieni ravintola nimeltään Restaurante Cabo Da Roca. Tie, joka vie perille on nimeltään Estrada do Cabo da Roca.

Ravintolan vieressä kohoaa korkeuksiin punavalkoinen majakka. Näköalapaikalla kohoaa korkeuksiin suuri risti. Ristin juurella on iso kivinen laatta, johon on kaiverrettu leveys- ja pituusasteet sekä paikan korkeus. Sen alla on kuuluisan portugalilaisen runoilijan, Luís Vaz de Camões (1524 – 1580), sanat:

Aqui…

Onde a terra se acaba e o mar começa…(Camoes)

Ponta mais ocidental do continente europeu

Vapaasti käännettynä:

Tässä…

Missä maa päättyy ja meri alkaa…

Läntisin piste Manner-Euroopassa

CdR kyltti

Palasimme hotellille, heitimme uima-asut päälle ja kävelimme kuumaa hiekkarantaa pitkin Atlantin aaltoihin. Ei ole parempaa tunnetta kuin kesän ensimmäiset kuumat auringon säteet iholla. Monella muulla oli rantavarjo mukana, meillä ei. Halusimme tuntea auringon lämmön ihollamme.

Parin tunnin kuluttua pinkki ihonväri neuvoi menemään varjoon. Kävimme kuitenkin vielä kerran pulahtamassa virkistävässä Atlantissa.

Atlantic Ocean_15.jpg

3 kommenttia artikkeliin ”Portugal: Praia Grande ja Cabo da Roca

1. Paluuviite: Miamista Key Westiin Hemingwayn talolle | VÄLIMEREN JA PUNAISENMEREN RANNOILLA

2. Paluuviite: Suomi: Espoo | VÄLIMEREN JA PUNAISENMEREN RANNOILLA

3. Paluuviite: Lissabon, Fado ja Atlantti | VÄLIMEREN JA PUNAISENMEREN RANNOILLA

Jätä kommentti

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )