Italian upea Sabaudia

NYT VUOKRATAAN TALO!

Olin kuullut vuosien varrella ystäviltä ja kollegoilta, kuinka mukavaa ja toimivaa on viettää loma omassa talossa, hotellihuoneen sijaan. Päätimme pari vuotta sitten vuokrata talon – Italiasta.

Ryhdyin etsimään Googlen avulla lomataloja Italiasta. Kriteerinä oli, että talo sijaitsee alle 100 km Roomasta, mielellään lähellä merenrantaa. Hinta ei saanut ylittää tiettyä summaa, koska budjettimme ei ollut iso. Turistipaikkaan emme halunneet. Ajattelin, etten ikinä löydä taloa, joka täyttää toiveemme. Mutta sitkeällä etsinnällä löysin jopa kymmenen vaihtoehtoa.

Annan vinkin. Aloita talon etsiminen ajoissa, 5 kuukautta ennen matkaa. Näin varmistat, että ehdit saada talon juuri toivomallesi viikolle. Hyvien talojen varauslistat täyttyvät yllättävän aikaisin. Tarkista myös, että talo on juuri sitä mitä mainostetaan. Suurin osa on. Mutta jotkut lupaavat esimerkiksi ilmastoinnin, vaikka talossa on vain tuuletin.

Paras vaihtoehto meille oli Sabaudiassa sijaitseva rivitaloasunto, jossa oli bonuksena uskomattoman paljon tilaa kilpailukykyiseen hintaan. Meri ja pitkä hiekkaranta olivat alle kahden kilometrin päässä talosta, mikä oli yksi toiveemme.

MISSÄ ON SABAUDIA?

Sabaudiasta emme olleet koskaan kuulleetkaan ja tämä lisäsi matkan eksotiikkaa. Ystävämmekään eivät tienneet paikasta mitään. Sabaudiaan on matkaa lentokentältä 90 kilometriä. Se sijaitsee Lazion provinssissa. Kannatti jaksaa ajaa tuo matka, koska alue on mitä mahtavin.

Historiaa: Voitettuaan Benito Mussolinin sponsoroiman suunnittelukilpailun, arkkitehdit Gino Cancellotti, Luigi Piccinato ja Alfredo Scalpelli olivat vastuussa Sabaudian kaupunkisuunnittelusta. Työt aloitettiin elokuussa 1933 ja valmistuivat vuoden sisään. 6000 ihmistä rakensi kaupunkia ympäri vuorokauden.

Sabaudia town hall_2
Sabaudian rantaviiva houkuttelee pulahtamaan Välimereen sekä nauttimaan ympärillä näkyvistä maisemista. Ranta on kymmeniä kilometrejä pitkä!

Sabaudia beach

MÄRKÄ SAAPUMINEN

Olimme valinneet iltapäivälennon Roomaan. Ajomatka Sabaudiaan kesti kaksi tuntia, johtuen perjantai-illan ruuhkasta. Opimme, että Roomaan kannattaa lentää aamulennolla. Moni roomalainen lähtee perjantaina töiden jälkeen ajamaan lomataloilleen merenrannalle. Ruuhkan vuoksi ajonopeus oli välillä vain 20 km/h.

Talon omistaja oli yövuorossa hotellissa ja jätti talomme ovet auki, koska ei voinut olla paikalla saapuessamme niin myöhään. Alue on rauhallinen ja varkaita ei tarvitse pelätä. Tasan klo 23 olimme talon luona. Ihmettelin outoa ääntä pihalla, mutta matkaväsymyksen vuoksi en keksinyt mistä on kyse. Kun astuin pimeälle etupihalle, kastuin. Tasan klo 23 pihan kastelulaitteet käynnistyivät automaattisesti. Kastuimme läpimäräksi kävellessämme matkalaukkujen ja ruokakassin kanssa pihan poikki. Kyllä nauratti! Tulipahan matkalaukutkin vihdoinkin pestyä.

Lomatalomme oli mukava. Etupihalla oli vihreä, tuuhea nurmikko, satoja kukkaistutuksia, puita sekä palmu. Takapiha koostui etupihaa suuremmasta nurmikkoalueesta, pensaista, korkeista puista, palmuista sekä useista kukka-asetelmista. Takapihalla oli ihana ottaa aurinkoa niinä päivinä, jolloin emme menneet merenrannalle. Pihalla oli myös ulkosuihku.

Talo Sabaudiassa

Talo sijaitsee Centro Residenze Zeffiro -alueella. Alueella on vain omakoti- ja rivitaloja.

Lähellä taloa sijaitsi pari kivaa ravintolaa. Toisen nimeä en muista. Mutta ruoat muistan – ne olivat herkulliset. Muistan ilmakuivatun kinkun, mozzarellajuusto ja tomaatti -annoksen sekä maukkaan bruschettaleivän. Bruschetta on, alueesta riippuen, paahdettu leipäviipale, joka on maustettu valkosipulilla ja tomaatilla. Myös oliiviöljy kuuluu tähän leipäannokseen. Jotkut lisäävät leivän päälle myös basilikaa. Pääruoaksi valitsin maukkaan pastan tai suosikkimme Pizza Diavolan. Tässä ravintolassa pizza oli tulinen pyytämättä lisämausteita.

pizza diavola_2
Juomaksi maistui jäävesi ja olut tai valkoviini. Ruoan päätteeksi asiakkaille tuotiin pullo kylmää Limoncelloa pöytään. Talo tarjosi. Tämä sitruunalikööri on monen italialaisen ja turistinkin suosima jälkiruokajuoma.

limoncello

Toinen ravintola lähellä taloamme oli nimeltään Ser Jeek. Ravintola koostui suuresta vanhasta kivitalosta, jossa oli katettu ulkoterassi kolmellekymmenelle asiakkaalle. Istuimme ulkona nauttien varjosta ja välillä puhaltavasta tuulenvireestä.

Rouva, joka hoiti ravintolaa perheensä kanssa, oli kotoisin Roomasta. Juttelimme hänen kanssaan tilatessamme ruokaa ja juomaa. Hänen englannin kielen taitonsa oli vähäinen, mutta kevyellä italian kielen taidollani pystyin vaihtamaan kuulumisia sekä ajatuksia maailmasta ja eri kulttuureista. Rooman rouva oli kiinnostunut kuulemaan Suomesta. Ser Jeekin ruoka oli perushyvää italialaista kotiruokaa. Toisina iltoina söimme pasta-annokset, toisina taas äyriäisiä tai valtavat pihvit.

SABAUDIAN RANTAVIIVA

Sabaudia ranta

Viikonloppuna otimme aurinkoa talomme mukavalla takapihalla, jossa oli myös suihku viilennystä varten. Omistaja oli varoittanut merenrannan olevan täynnä italialaisia viikonloppuisin. Autoa ei saanut parkkiin tienposkeen kuin monen kilometrin päähän. Kävimme huvin vuoksi katsomassa voiko näin olla. Ja kyllä tilanne oli juuri näin. Autoja oli parkissa, sikin sokin, kilometreittäin joka suuntaan.

Tuhannet autot rannalla
Ajaminen oli hidasta ja stressaavaa. Käännyimme ympäri heti kun siihen tuli tilaisuus ja ajoimme takaisin talolle.

Kun maanantai koitti ja valtava ihmisruuhka oli kadonnut, ajoimme taloltamme meren rannalle. Ja mikä ranta siellä meitä odottikaan. Monet italialaiset pystyttävät rantaleirin värikkäine varjoineen ja kangastuoleineen. Meillä ei ollut mukana kuin isot pyyhkeet, lippalakki ja kylmää vettä.

Suomalainen pärjää vähällä.

Kun viidentoista minuutin auringonoton jälkeen ihoa kuumotti ja hiki virtasi, oli ihanaa juosta mereen ja nauttia raikkaan viileästä vedestä, aalloista, merisuolasta ja lomatunnelmasta.

Swimming in the Med

Kun kelluu Välimeressä, aaltojen helliessä lempeästi ihoa, huolet ja vaivat unohtuvat. Suosittelen.

IH ui

Viva Italia!

3 kommenttia artikkeliin ”Italian upea Sabaudia

1. Paluuviite: Italia: Ardea, Anzio ja Nettuno 2011 | Välimeren rannoilla

2. Paluuviite: Italia: Trevignano Romano ja Bracciano (osa 1) | Välimeren ja Punaisenmeren rannoilla

3. Paluuviite: Italy: Ardea, Anzio and Nettuno | VACATIONS AROUND THE MEDITERRANEAN SEA & THE RED SEA

Jätä kommentti

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )