Kreikka: Megara, Nea Peramos ja Pachi

Päätimme vuonna 2010 tutkia Kreikan lomatalomarkkinoita ja lentovaihtoehtoja Helsingistä. Taloja on valtavasti. Edullisin suora lento onnistui Blue1:n kautta. Varasimme sen. Blue1 on ihan OK, mutta suosittelen Finnairia. Kokonaisuus toimii paremmin.

MEGARA

Budjetillamme saisimme oman talon uima-altaalla, pihalla ja ihanalla näköalalla. Olin yllättynyt. Ja iloinen. Budjettimme ei ole suuri. Valitsimme upean paikan Megaran kukkuloilta, noin 70 kilometriä Ateenasta länteen. Megaran kaupungissa on noin 23 000 asukasta.

Megara talon kyltti

Talo oli vapaana vain 9 päivää. Talonomistaja oli hyvin ystävällinen ja sanoi hoitavansa meille toisen talon tuttavansa kautta Kato Alepochorista, joka sijaitsee Megarasta 20 kilometriä pohjoiseen. Näin näkisimme kaksi hieman erilaista paikkaa. Loistavaa.

Moottoritie kulkee Ateenan läpi, joten matkalla lentokentältä Megaraan pääsimme ihastelemaan suurkaupungin näkymiä. Historialliset nähtävyydet, jotka sijaitsevat kukkuloilla, näkyvät kauas. Moottoritie vei meidät Elefsinan ja Mandran kaupunkien ohi Nea Peramokseen ja siitä edelleen Megaraan, joka sijaitsee hyvin lähellä meren rantaa. Megara kuuluu Attikin alueelle, joka alkaa Ateenasta. Hyvin lähellä Megaraa alkaa seuraava alue, Peloponnesos.

Nea Peramos sijaitsee Kavalan lahden rannalla. Sininen meri, kaunis vaalea ranta ja kreikkalaiset valkoiset talot, punaisine kattoineen, luovat silmiesi eteen mahtava näyn. Täältä et haluaisi lähteä pois. Alue on myös arkeologien suosiossa johtuen monista antiikin ajan löydöistä.

Nea Peramos

Kreikan historiassa riittää filosofeja. Luin, että Megarasta oli kotoisin megaralaisten filosofien koulukunta, jota edusti muun muassa Eukleides Megaralainen. Hän oli myös Sokrateen oppilas.

EukleidesEukleides lähti siitä Sokrateen perusajatuksesta, että hyve on tietoa. Tähän hän lisäsi elealaisen filosofian ajatuksen Ykseydestä. Eukleides ymmärsi, että Sokrateen tiedolle antama määritelmä on vaikea. Elealainen Ykseys oli samalla Hyvyys, joka on kaiken käsityskyvyn tuolla puolen.

Minä sanon, että ota nyt selvää näistä antiikin filosofeista…

Euclid of megara

ILOINEN YLLÄTYS

Kun saavuimme lomatalolle yön pimeydessä, emme nähneet ympäristöä. Käydessämme aamu-uinnilla kirkkaassa auringonvalossa koimme iloisen yllätyksen. Talo oli upea, samoin sen monet terassit.

Megara house_1Uima-allas oli mitä mahtavin. Siinä kelpasi suomalaisen kellua. Talven kylmyys ja työelämän kiireet unohtuivat pian. Hymy hiipi huulille ja mieli oli iloinen.

Megara house pool_1

Ile ui altaassaPiha oli valtava. Allasalueella sijaitsi kauniisti rakennettu illalliskatos, jossa oli suuret valkoiset sohvat tyynyineen, kuuden hengen illallispöytä tuoleineen, valkoiset puiset ritiläseinät, kiviset kaariholvit sekä grilli.

Megara house_3

Kaikki hohti valkoisena. Altaan ympärille oli rakennettu liuskakivistä kaunis alue. Pihalla oli satoja oliivipuita, hedelmäpuita, ruusuja sekä puita ja kasveja, joita emme tunnistaneet.
Talonomistajat olivat myös viljelleet ihanan yrttitarhan keittiön lähelle.

Oliivipuutarha

Talo oli myös sisältä kuin uusi. Lattiat olivat kaunista liuskakiveä, sängyt ja sohvat suuret ja mukavat, avokeittiö avara ja toimiva sekä kylpyhuone kuin vastikään rakennettu.

Teimme aamupalan ja istahdimme aurinkotuoleihin ja ihailimme maisemia. Näimme alapuolellamme Megaran kaupungin ja ympärillämme maaseutua lampaineen, lammaskoirineen, vuohineen, traktoreineen, oliivipuineen ja vihreine kukkuloineen.

View from Megara house

KUULUISA PACHI

Kokeilimme läheisiä ravintoloita, joita talon omistajat suosittelivat. Ensimmäinen oli Pachin pienessä, vain 3 000 asukkaan, rantakaupungissa. Matkaa sinne oli alle kymmenen kilometriä. Pachi on monen kreikkalaisen suosiossa. Se on niin kaunis, ettet haluaisi lähteä illallisen jälkeen ajamaan pois.

PachiPieni ranta-alue on täynnä erinomaisia kalatavernoja ja -ravintoloita. Ravintola, jonne menimme ensimmäisellä kerralla, oli saapuessamme aivan tyhjä. Huhuilimme ja keittiöstä ilmestyi suurikokoinen kreikkalainen mies. Hän ei puhunut englantia. Meidän kreikan kielen taitomme on aika olematon. Kuitenkin asia tuli selväksi, että halusimme syödä. Kokki vei meidät keittiöön. Hän avasi laatikoita ja näytti meille eri kaloja. Mieheni valitsi yhden ison kalan. Minä osoitin suuria katkarapuja ja mustekaloja.

Istahdimme ulos terassille, josta näki Pachin kauniin merenrannan, värikkään venesataman ja pääkadun, joka täyttyi pian autoista. Olimme tulleet hieman ennen paikallisia, jotka illallistavat vasta kahdeksalta tai yhdeksältä illalla. Kun saimme annoksemme, olimme ehtineet nauttia pullolliset kylmää olutta sekä ison pullon kivennäisvettä. Kuumuus oli edelleen aikamoinen ja hiki virtasi. Maisemat olivat parhaimmat mitä voi kuvitella. Ja ruoka oli hyvää.

Kävimme vielä toisen kerran Pachissa illallisella. Valitsimme toisen ravintolan, vaihtelun vuoksi. Tämä ravintola sijaitsi pienen rantakaupungin alkupäässä.

Ravintolalla oli ihana terassi merelle päin. Saimme pöydän terassin merenpuoleiselta laidalta. Söimme valtavat annokset salaattia, jättikatkarapuja ja kalaa. Ruoka oli mielettömän hyvää. Samoin talon viini.

Seurasimme syödessämme kalojen leikkiä meressä. Vieressämme oli matalikko, joten kalat näkyivät erittäin hyvin. Kauempana horisontissa aurinko laski, tarjoten kauniin väriloisteen niin taivaalla kuin merenpinnalla. Tuulenvire vilvoitti ihoamme kuuman päivän jälkeen. Ilta oli yksi parhaista.

Pachi by night
KREIKAN KIELI

Kreikan kieltä, joka on indoeurooppalainen kieli, en ole opiskellut, joten ennen matkaa päätin opetella hieman perusasioita, jotta pärjäisimme myös maaseudulla. Tässä muutama hyväksi todettu sana:

Kalimera (hyvää päivää), kalispera (hyvää iltaa), poso kani afto (mitä tämä maksaa), kalo (hyvä), efharisto (kiitos), ena trapezi ja dhio (pöytä kahdelle), bira (olut), horjatiki salata (kreikkalainen salaatti), metaliko nero (kivennäisvesi) sekä aspro krasi (valkoviini).

Ravintolassa on hyvä osata esimerkiksi vodhino (naudanliha), hirino (sianliha), arni (lammas), arnaki ghalaktos (karitsa), psari (kala), kavuri (rapu), midhia (simpukka), gharides (katkarapu), annguri (kurkku), kremidhia (sipuli), domata (tomaatti), portokali (appelsiini), fraula (mansikka) ja psomi (leipä). Tha ithela na pliroso lauseella saat laskun. Laskun voi toki pyytää monella tavalla. Tämä on lause, jonka itse jaksoin muistaa.

Päiväretkellä Megarassa minä kävin shoppailemassa ja mieheni otti kuvia kreikkalaisesta arjesta. Skootterin ja maasturin lisäksi Kreikassa voi törmätä traktoriin – kaupungissakin.

Megara city traktori

KERRAN ELÄMÄSSÄ

Istuimme iltaisin talon suurella yläterassilla, katsellen maisemia ja yötaivasta tuhansine tähtineen. Niin kuin aina, yritimme bongata satelliitteja. Kun istuu monta tuntia taivasta katsellen, näkee lopuksi satelliitin.

Yhtenä iltana koimme jotain, mitä tiedämme, ettemme toiste koe. Sattuma oli suuri, että olimme juuri sillä hetkellä ulkona ja katsoimme juuri oikeaan suuntaan. Korkealla taivaalla näkyi tulipallo, valoilmiö, jonka pyrstö oli kirkas ja pitkä. Ihmettelimme suut auki mistä on kyse. Mieheni ehdotti, että satelliitti varmaan putosi. Koska kuu loisti silloin niin kirkkaana, pitkä ja kirkas pyrstö hohti kuin elokuvien upeimmat erikoisefektit.

En ole koskaan nähnyt mitään yhtä ihmeellistä. Ilmiö ei kestänyt kauan, valitettavasti. Kameraa emme ehtineet hakea. Katsoimme vain taivaalle hämmästyneinä. Muistikuva on onneksi ikuinen.

Näky oli tämäntyylinen:

satellite

Jätä kommentti

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )