Kreikka: Kato Alepochori ja Psatha

Megarasta kulkee kaksi tietä pohjoiseen seuraavalle meren rannalle. Toinen vie vain tuhannen asukkaan Kato Alepochoriin, joka sijaitsee Korintinlahden rannalla. Viettäisimme matkamme loppupäivät Kato Alepochorissa (joissakin kartoissa kirjoitetaan Alepokhori). Toinen tie vie korkealla vuorilla sijaitsevan pienen Spatan kylän ohi Egirousaan, meren rannalle.

Ajelimme Kato Alepochoriin, nähdäksemme miltä loppulomamme paikka näyttää. Matkaa Korintinlahdelle kertyi parikymmentä kilometriä. Matkalla ihailimme kaunista maaseutua. Näimme tasaista maastoa, jonkun verran kukkuloita ja lopuksi myös vuoria. Välissä oli värikkäitä viljelmiä, mutta myös rutikuivia alueita.

Kun lähestyimme Kato Alepochorin rantakaupunkia, tie nousi mutkitellen paljon korkeammalle kuin olin kartasta ymmärtänyt. Ylhäällä vuorella näimme edessämme kimmeltävän meren, Korithiakos Kolpos -lahden, eli Korintinlahden. Näkymä oli upea. Sitten tie lähti viemään alaspäin. Päässä huimasi, mutta maisemat olivat henkeäsalpaavat.

view from the hill

Kato Alepochori on vain pari kilometriä pitkä ranta-alue. Sen toiselta laidalta nousee tie Egirousan kohdalla vuoristossa sijaitsevaan Spataan, jonka kautta ajoimme takaisin Megaran talollemme.

Lomamme viimeiset päivät vietimme Alepochorissa maisonette tyylisessä talossa. Tämä maisonette oli rivitaloasunto, jossa kerroksia oli kolme, mutta jokainen kerros on vain huoneen tai kahden kokoinen. Erilaista, mutta toimivaaa.

Kauniit kukat ja kasvit antoivat väriä vitivalkoisille taloille.

Alepochori talo

Asunnon omisti Kato Alepochorin suurimman ravintolan omistaja, Megarassa sijaitsevan lomatalomme omistajan ystävä. Verkostoituminen kannattaa. Söimme parina iltana loma-asuntomme omistajan ravintolassa – ruoka oli herkullista ja viinikin yllättävän hyvää. Kreikan vuoristoinen maaperä on erittäin sopivaa viininviljelyyn.

Alepochori talo 2Kato Alepochorin pääkatu vie itään ja länteen. Ajoimme yhtenä päivänä itään. Värikäs pieni kaupunki tarjoaa monia ravintola- ja kahvilavaihtoehtoa sekä pitkän upean rannan. Kaupunki ei ole iso, joten pian olimme jo sen ulkopuolella. Tie vei meidät aika pian vuoren rinnettä ylös. Mutkikkaat kapeat tiet rehevillä kukkuloilla ovat meille tuttuja. Niitä riittää niin Kreikassa, Italiassa kuin Maltalla. Portugalista puhumattakaan.

Jyrkät tietNoustuamme yli 500 metrin korkeuteen, alkoi tie viedä alaspäin. Maisemat, jotka vilahtivat puiden lomasta, olivat kauniit. Kun pääsimme vuoren toiselle puolelle, saavuimme pieneen Psathan kaupunkiin. Sen edessä avautuva kimalteleva merenlahti on sitäkin suurempi.

Tänne varmaan paikalliset tulevat iltaisin ja viikonloppuisin.

Psathan kaupunki 2
Psatha kukkuloilta

Istahdimme mukavan ravintolan ulkoterassille, josta oli näkymä lahdelle. Meri oli vain kahden metrin päässä meistä. Tilasimme kylmät juomat ja kevyen lounaan. Hetkestä jäi mukava muisto.

Käytyämme Psathassa, haimme lomataloltamme uikkarit ja pyyhkeet ja ajoimme Alepochorin rantaan. Valitsimme mukavan kohdan rauhalliselta rannalta ja levitimme pyyhkeemme pikkukivirannalle.

Ilmassa lensi usein mielenkiintoisia lentokoneita. Mieheni seurasi katseellaan niistä jokaista.

Lentokone Alepochori

Vieressä muutamat kreikkalaiset työnsivät vanhaa, värikästä venettä veteen, mennäkseen kenties toiselle rannalle, ystävien luo tai kalastamaan.

Vartissa iho oli punertava, kuuma päivä kun oli, ja oli aika pulahtaa Korintinlahteen. Paikalliset tiesivät, että rannalla on paljon merisiiliä, kivien seassa. He olivat tehneet pienen uran, jota pitkin pääsi kävelemään turvallisesti uintialueelle. Menimme samasta kohtaa uimaan.

Uimassa Alepochorin rannalla

Seuraavana päivänä ostimme varmuuden vuoksi vesitossut, jotka suojaavat teräviltä kiviltä ja merisiilien piikeiltä. Merenpohja, lähellä rantaa, oli täynnä mustia merisiiliä.

merisiili

Merisiilien terävät piikit suojaavat  eläintä petoja vastaan. Piikit voivat olla lähes 30 cm pitkiä. Piikkien pisto aiheuttaa kipua, ja lisäksi joidenkin lajien piikeistä vuotaa myrkkyä. Pahimmillaan piikkien pisto voi aiheuttaa verenmyrkytyksen. Ole siis tarkkana.

Tämä loma oli upea. Viikot olivat täynnä uusia kokemuksia, aurinkoisia päiviä, tutustumista paikallisiin ja pieniin tuntemattomiin helmiin. Megaran talosta jäi ihana muisto. Se lämmitti vielä talvipakkasilla Suomessa.

Megaratalo altaalta päin

Jätä kommentti

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )