Hurghada, Egypti

Ensimmäinen matkamme Egyptiin vei meidät Hurghadaan. Muutamat ystävävät olivat suositelleet aluetta. Halusimme lämpimään ja lähelle Punaistamerta. Tammikuussa Hurghadassa voi olla jopa 25°C. Meidän matkan aikana lämpötila ei noussut ihan noin korkealle ja illalla oli yllättävän viileää (12°C).

Egyptikartta

Koska emme vielä tunteneet Egyptin eri alueiden plussia ja miinuksia, päätimme kokeilla Hurghadaa. Valinta ei osunut ihan nappiin, huomasimme myöhempinä vuosina, kun löysimme mukavia alueita, koralleja, värikkäitä kaloja ja upeita hotelleja.

Tulohalli Hurghadan kentällä on ikimuistoinen kokemus. Tuntui siltä, kuin astuisi suureen karjahalliin. Egyptiläiset ohjasivat huutaen satoja turisteja tiskiltä toiselle. Muiden lentokenttien tulohallit ovat olleet enemmän eurooppalaista tasoa, eli ovat tarjonneet melko selkeää ja joskus jopa nopeaa toimintaa.

Hotellimme (Shedwan Garden Hotel) sijaitsi noin 12 km lentokentältä (Hurghada International Airport) pohjoiseen. Matkatoimisto Tjäreborg oli esitteessän kyllä hieman juksannut, kehuessaan hotellia ja sen ympäristöä.

Shedwan Garden Hotel Hurghada

HOTELLI

Shedwan Garden Hotel on 4 tähden hotelli, josta ottaisin yhden tähden pois. Ensimmäinen huoneemme, jonka Tjäreborg oli hotellin kanssa meille järjestänyt sijaitsi perin oudossa lisärakennuksessa. Käveltyämme pimeitä kujia pitkin huoneeseemme, oli yllätys suuri. Neljän tähden hotellihuone oli kolkko ja tuulinen! Ulko-oven alta tuuli, samoin parvekkeen oven alta. Tilaa kun oli lattian ja oven välissä viitisen senttiä. Tuoli / sohva oli puinen penkki ilman tyynyjä.

J ekassa huoneessa

Menimme parvekkeelle. Se oli pienin parveke, mihin olemme koskaan törmänneet. Siellä oli kyllä pieni pöytä ja kaksi tuolia, mutta oli vaikea mahtua istumaan. Lentokoneessakin taisi olla enemmän jalkatilaa… Päätös oli nopea. Halusimme toisen huoneen. Maksoi mitä maksoi.

Omatoimisella pyynnöllä ja rahalla onnistuimme saamaan hyvä huoneen päärakennuksesta.

Ile uudessa kylpparissa

Jouduimme luopumaan parvekkeesta ja osittaisesta merinäköalasta, mutta se on pieni hinta siitä, että saa oikean huoneen, jossa ei tuule, on ehjät ja siistit huonekalut ja esimerkiksi TV sijaitsee pöydän päällä. Ensimmäisessä huoneessa TV oli jääkaapin päällä, joka oli melkein kiinni huterassa sängyssä.

Ile vanhassa huoneessa_TV

Johanna uudessa huoneessa

Kuulimme seuraavana päivänä muilta suomalaisilta turisteilta, että hekin olivat vaatineet paremman huoneen. Tjäreborg oli kuitenkin laskuttanut melkoisen hinnan meiltä kaikilta.

Shadwan Hotel bar before opening

Hotellin ainokainen baari sijaitsi pohjakerroksessa. Se avattiin vasta illalla. Istua sai sisällä tai ulkona. Sisällä ei ollut tarpeeksi istumapaikkoja hotellivieraiden määrää ajatellen. Lisäksi erikoiset britit ja saksalaiset varasivat tuoleja ja pöytiä ystävilleen, jotka eivät ilmestyneet moneen tuntiin, jos ollenkaan. Mielenkiintoista käytöstä. Gintonicit  hujahtivat alas brittien kurkusta kuin vuolas koski ja saksalaiset tyhjensivät baarin olutvarastoa hyvään tahtiin.

Istuimme baarin ulkoterassilla. Emme olleet yksin. Seuranamme oli muutama turisti ja useita haisevia kissoja ja istuintyynyjä. Villikissoja oli hotellin sisällä, rannalla sekä baarin ulkoterassilla, jossa ne pissivät iloisesti milloin mihinkin. Haju oli kamala. Uskoisi hotellin henkilökunnan yrittävän pitää kissat loitolla sekä pesevän hajut pois.

Hurghada_slight cat problem

Maassa maan tavalla, ajattelin. Kunnes koin erilaiset hotellit ja puhtaudet Sharm El Sheikhissä ja eritoten Marsa Alamissa.

Shedwan hotellin aidattu piha oli kaunis. Hotellilta käveli rannalle parissa minuutissa.

Hurghada JH in the hotel back yard

Paljon palmuja

RANTA

Hotellin ranta oli ihan OK. Ei niin kaunis kuin matkatoimiston esitteen kuvissa, mutta paikoitellen ihan mukava. Emme vielä olleet hurahtaneet snorklaamiseen ja kuvaamiseen veden alla, joten hotellin ranta täytti toiveemme – pääsimme uimaan.

Hurghada_Blue Lagoon beach

Hurghada seen from the beach

Loma maistuu

Mitään nähtävää ei tämän rannan pinnan alla ollut. Korallivyöhykkeet sijaitsivat hieman kauempana. Mutta se ei haitannut ollenkaan. Olimme tulleet nauttimaan auringosta ja uimisesta Punaisessameressä.

Rannalla viihtyivät turistien parissa niin kissat kuin haikarat.

Street and beach cats at Hurghada

Haikarakin viihtyy rannalla

Polkuveneitä sai vuokrata ja niinpä me lähdimme yhtenä päivänä urheilemaan Punaisenmeren aallokkoon.

Hurghada beach_lets rent a paddle boat

Onneksi kamera oli mukana. Polkuveneestä oli hauska ottaa kuvia Hurghadasta mereltä päin.

Paddling around the Blue Lagoon

Hurghada from the sea

Polkuveneellä merellä

Blue Lagoon, eli Sininen Laguuni, oli rannasta ulospäin rakennettu niemi, jonka kärjessä oli pieni laguuni.

Welcome to Blue Lagoon

Laguunissa oli mukava uida, kun aurinko porotti päivällä. Kuumuus ei tosin kestänyt kauan, kenties vain pari tuntia. Sen jälkeen merivesikin tuntui jo liian kylmältä.

JH tried the cold water

Opimme, että Egyptiin kannattaa   matkustaa loka-marraskuussa tai  helmi-huhtikuussa, jos haluaa  nauttia mukavan lämpimistä  keleistä. Muuten on hieman  viileää tai paahtavan kuuma.

Ensi kerralla vuohista, ruoasta, katumyyjistä ja  egyptiläisistä häistä!

Ma`as-salāma – مع السلامة

4 kommenttia artikkeliin ”Hurghada, Egypti

1. Paluuviite: Hurghada: MiG, vuohia, lampaita ja egyptiläiset häät | Välimeren ja Punaisenmeren rannoilla

2. Paluuviite: Egypti: Port Ghalib (parhaista parhain!) | Välimeren ja Punaisenmeren rannoilla

3. Paluuviite: Egypti: Intercontinental The Palace Port Ghalib | VÄLIMEREN JA PUNAISENMEREN RANNOILLA

Jätä kommentti

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )