Hurghada: MiG, vuohia, lampaita ja egyptiläiset häät

Hurghadan lomallamme koimme hieman muutakin kuin rantaelämää , eli polskimista Punaisessameressä.

Hotellin takapiha, josta pääsi rantaan, oli täynnä palmuja ja viherkasveja. Hyvin hoidetut kävelykadut houkuttelivat kävelyretkille aamuisin ja auringonoton jälkeen.

Hurghada JH in the hotel back yard

Hurghada hotel back yard palm trees

Yhtenä iltana päätimme tilata seuraavaksi aamuksi aamiaisen huoneeseemme. Oli vain paikko, kun luin menusta, että valtava aamupala maksaa vain 10 dollaria.

Kun oveen koputettiin, tasan sovittuun aikaan, oli yllätys suuri kun tarjoilijoita oli kolme. Ja jokaisella oli jotain tuotavaa. Pällistelimme tarjottimia ja ruoan runsautta. Tarjottimet eivät mahtuneet pöydälle, joten laitoimme ne sängylle. Lisäksi tarjolla oli kuohuviiniä. Kerrankos sitä sellaiset juo aamutuimaan 😉

Breakfast from room service_10 dollars_cheers

Tässä yhden tarjottimen herkut.

Breakfast from room service was awesome

Hotellihuoneemme ikkunasta näimme kadulle. Vastapäätä näkyi Chanell-liike, joka tarjosi vähän edullisempaa tavaraa kuin kuuluisa Chanel. Piipahdimme liikkeessä ja löysimme sieltä yllättävän hyvät ja laadukkaat hupparit. Nahkatuotteita ja hajuvesiä oli pilvin pimein, mutta mikään niistä ei ollut juuri nyt ostoslistallamme. Liikkeessä kohtasimme mitä ystävällisimmän myyjän. Ensin toivotettiin tervetulleeksi, sitten tarjottiin teetä ja vasta tämän jälkeen kyseltiin mahtaisiko hyllyiltä löytyä jotain mielenkiintoista.

Toisessa liikkeessä, sata metriä etelään, myyjä yritti repiä meitä kadulta liikkeeseensä. Kun emme olleet kiinnostuneita, saimme kuulla egyptiläistä kiroilua ja ja huutoa. Onneksi kävimme sitten Chanell-liikkeessä, jonka myyjä palautti uskomme egyptiläisten ystävällisyyteen, johon olemme sittemin törmänneet joka Egyptin reissullamme.

sheep or goats on the street_ChanellChanell-liikken edustalla, autotiellä, matkasi päivittäin vuohia tai lampaita. Siinäpä oli suomalaisella miettimistä kulttuurien erilaisuudesta ja rikkaudesta.

Taksit Hurghadassa

Joka viides minuutti taksi körötteli tietä pitkin, etsien asiakkaita. Tööttäily on kova sana Egyptissä. Taksikuskit painoivat äänitorvea puolen minuutin välein, oli sitten edessä vuohia, lampaita, turisteja tai ei mitään.

Hurghada_View from our window 2

Näkymä ikkunastamme ei ollut se kaunein, mutta erittäin mielenkiintoinen.

Hurghada_locals shopping

Katselimme paikallisten touhua ja ihmettelimme myös vastapäisen talon toista kerrosta. Ikkunat olivat rikki, asunnot näyttivät hylätyiltä ja vetoisilta ja parvekkeella näkyi vuohia tai lampaita!

Hurghada_goats living on the 2nd floor

Automerkit yllättivät, mutta vain hieman. Miltäköhän vuodelta tämä upea peli on peräisin?

Egyptian car

Toki hieman uudempaakin kalustoa oli nähtävissä.

Hurghada streets and cars

Kävelyretkellä totesimme, että tällä alueella ei sen kummempaa nähtävää ole.

On the streets of Hurghada_1

Olimme Hurghadan esikaupunkialueella, jossa kaupat ja muutama ravintola sijoittuivat hotellin läheisyyteen. Kun jatkoimme kävelyä pari sataa metriä kauemmas, loppuivat myös liikkeet ja edessä oli vain kerrostaloja.

On the streets of Hurghada 2

Yhtenä iltana kuulimme muutakin kuin Chanell-liikkeen radion ja tööttäävät taksit. Kovaääninen mutta kaunis egyptiläinen poppi pistettiin soimaan lähistöllä. Avasimme ikkunat ja mietimme mistä on kyse.

Vasemmalla näkyi tasokas rakennus. Olimme miettineet mikä se on. Iltaan mennessä meille selvisi, että häitähän siellä valmisteltiin ja myöhemmin illalla juhlittiin.

Egyptian wedding arrangements

Musiikki oli kovemmalla kuin missään kokemassani juhlassa. Mutta, koska se oli niin eksoottista ja rytmikästä poppia, josta pidimme, ei meitä häirinnyt pätkääkään, että häät ja musiikinsoitto kestivät aamuyöhön. Vieraat ja hääpari tanssivat ulkoterassilla, ruokapöydät notkuivat ja lapsia juoksenteli ympäriinsä onnesta nauraen. Upeeta.

Viikon kuluttua loma päättyi ja oli aika matkata takaisin Suomeen. Bussimatkalla lentokentälle mieheni bongasi MiGin – aavikolla. Kaikkea ne egyptiläiset keksivät laittaa esille.

A mig in the desert_Hurghada

Lähestyimme lentokenttää. Hassut telttamaiset rakennukset oli pakko kuvata. Eivätkä niiden takana siintävät korkeat vuoretkaan hassumpia olleet. Vuoret ovat kauniita – kaikkialla.

Hurghada airport

Egypt Air mainostaa lentokentän rajalla. Mainos oli mielestäni nostalginen ja hauska. Bussin ikkunasta otettu kuva:

Egypt Air

Oli kiinnostuksesi kohteena sitten pyramidit, kamelit, vesiurheilu, rantaloma tai muu, suosittelen matkustamaan Egyptiin.

Pyramidi kuva

Polkuveneellä laguunin ympäri

Jätä kommentti

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )