Aurinkoinen Sharm el-Sheikh شرم الشيخ‎

Kerroin edellisessä Sharm el-Sheikh -tarinassani mitä pinnan alla piilee ja kuinka kiehtovaa oli aloittaa uusi harrastus – snorklaus Punaisessameressä. Välskärikala oli yksi ensimmäisiä kuvaamiamme kaloja (huom! 30 euron kameralla)

Sharm El Sheikh_toka kuva halvalla vedenkest kameralla

Sharm el-Sheikhissä voi tehdä muutakin, kuin sukeltaa pinnan alle tai loikoilla hiekkarannalla.

Aurinkoiset ja kuumat päivät hellivät meitä koko viikon. Tammikuu on siis hyvä valinta matkustusajaksi tähän lomakeskukseen.

Sharm El Sheikh_aurinkoinen kaunis päivä

Yhtenä päivänä päätimme mennä käymään lähellä sijaitsevassa basaarissa. Oli kuulemma iso kuin mikä. Matka basaariin kesti taksilla vartin verran. Matkan varrella oli hauska kuvata muun muassa erikoisia patsaita liikenneympyröissä.

Sharm El Sheikhin kaduilla

Mopo on kova sana – myös Sharm el-Sheikhin kaduilla. Mietin miksi mopoilijan kypärä ei ole hänen päässään. Mukana kun näytti olevan. Ehkä se on maan tapa 😉

Sharm El Sheikhin kaduilla_mopo

Saavuimme basaarin eteen ja hämmästys oli suuri. Olin ajatellut näkeväni basaarin, jossa myydään tavaraa pienistä kojuista. Tämä basaari oli valtava alue, jonka ympärillä kohosi kaunis muuri.

Basaarialueen edustalla oli taksi- ja bussialue, jonne turisteja tuotiin joka suunnasta. Kaupat olivat taloissa, eivät avoteltoissa, nk muualla voi olla. Basaarin takana kohosi upea pieni vuori.

Sharm El Sheikhin basaarin edessä

Basaarissa ei ollut mitään erikoista ja ihmeellistä, meidän mielestä, joten shoppailu jäi vähäiseksi. Basaarialue oli myös likaisempi kuin olimme kuvitelleet. Välillä piti katsoa minne jalkansa laittoi.

Näimme tien toisella puolella kauppakeskuksen ja lähdimme sinne etsimään kahvilaa, kirjakauppaa sekä vaateliikettä. Kävelytie ostoskeskuksen edessä hohti valkoisena ja puhtaana kirkkaassa auringonpaisteessa.

Sharm El Sheikhin basaarin edessä_2

Kirjakaupasta etsimme sukellukseen tai Punaisenmeren kaloihin liittyvää kirjaa. Löysimme hylkysukelluksesta kertovan kuvakirjan. Ostimme sen. Vaatekaupassa shoppailu jäi lyhyeksi, koska siellä ei ollut meidän kokoisia paitoja, vaikka emme kovin isoja ihmisiä olekaan. Egyptiläisen mittapuun mukaan olemme usein ainakin liian pitkiä. 😉

Kahvit juotuamme, otimme taksin takaisin hotellille. Kaunis aurinkoinen keli houkutteli innokkaan snorklaajan pulahtamaan Punaiseenmereen. Ei kun takaisin pinnan alle!

Sharm El Sheikh_innokas snorklaaja

Päätimme kokeilla myös hotellin suurta uima-allasta. Matkalla ylös rannalta, käännyin ottamaan vielä yhden kuvan ihanasta Punaisestamerestä.

Sharm El Sheikh_Aurinko kimaltelee merellä

Uima-altaan vesi oli jääkylmää! Muistan ekan pulahdukseni siihen. Tulin aika pian ylös.

Sharm El Sheikh_hyppy altaaseen

Mieheni viihtyy kylmässä vedessä paremmin kuin minä. Hän ui altaassa pitkään ja nauttien.

Sharm El Sheikh_Altaan vesi oli kylmää ja piristävää

Kun auringonotto rupesi riittämään, kävimme haukkaamassa lounasta tai välipalaa hotellin mukavalla ulkoterassilla. Se oli yllättävän tyhjä. Suurin osa söi lounaan  ulkoilmaravintolassa. Mekin kokeilimme sitä. Mutta, kun tarjolla oli buffé pöytä, jossa ruoka oli avoimissa kulhoissa ja suojaamattomilla vadeilla, oli paikalla myös lintuja, kärpäsiä ja pieniä ötököitä. Tämä vei ruokahalun – olimmehan maassa, jossa pitää muutenkin miettiä miten välttää vatsataudit.

Sharm El Sheikh_hotellin terassilla

Suosittelen tutustumista Egyptin Sharm el-Sheikhiin. Egyptiläiset ovat ystävällisiä, aurinko paistaa melkein joka päivä, Punainenmeri tarjoaa upeat elämykset ja matkatoimistot järjestävät retkiä tai bussikuljetuksia esimerkiksi Ras Mohammed National Park -puistoon.

Yksi kommentti artikkeliin ”Aurinkoinen Sharm el-Sheikh شرم الشيخ‎

1. Paluuviite: Egypti: Intercontinental The Palace Port Ghalib | VÄLIMEREN JA PUNAISENMEREN RANNOILLA

Jätä kommentti

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )